Αν είσαι Σίμων Κυρηναίος, σήκωσε το σταυρό και ακολούθησέ Τον.
Αν σταυρωθείς μαζί Του ως ληστής, δείξε καλή προαίρεση και γνώρισε τον Θεό. Αν Eκείνος τοποθετήθηκε μεταξύ των παρανόμων εξ αιτίας σου και εξ αιτίας της αμαρτίας σου, εσύ να γίνεις για χάρη Του πιστός στο νόμο Του. Προσκύνησε Εκείνον ο οποίος υψώθηκε για χάρη σου στο σταυρό, ακόμη κι αν έχεις υψωθεί κι εσύ. Κέρδισε κάτι και απ’ την κακία. Εξαγόρασε με το θάνατο τη σωτηρία. Είσελθε στον παράδεισο μαζί με τον Χριστό, για να μάθεις από ποια αγαθά έχεις απομακρυνθεί. Παρατήρησε τα κάλλη τα οποία υπάρχουν εκεί. Τον ληστή ο οποίος διαμαρτύρεται και υβρίζει, άφησέ τον να πεθάνει έξω μαζί με την βλασφημία του.
Κι αν είσαι ο Ιωσήφ ο από Αριμαθαίας, ζήτησε το σώμα από εκείνον ο οποίος Τον σταυρώνει. Ας γίνει δικό σου το σώμα Εκείνο το οποίο καθαρίζει τον κόσμο.
Κι αν είσαι ο Νικόδημος, ο θεοσεβής εκείνος ο οποίος τον επισκέφτηκε τη νύχτα, ενταφίασέ Τον με μύρα.
Κι αν είσαι κάποια Μαρία, ή η άλλη Μαρία, ή η Σαλώμη, ή η Ιωάννα, πήγαινε πρωί – πρωί να Τον θρηνήσεις. Δες πρώτη κυλισμένο το λίθο, ενδεχομένως και τους αγγέλους και τον ίδιο τον Ιησού. Πες Του κάτι κι άκουσε τη φωνή Του. Αν ακούσεις. «μη με εγγίζης» (Ιώ. 20, 17), σταμάτησε μακριά, δείξε σεβασμό προς το Λόγο, αλλά μη λυπηθείς. Γιατί γνωρίζει σε ποιους θα εμφανιστεί πρώτα. Βοήθησε την Εύα, η οποία έπεσε πρώτη, να χαιρετήσει και πρώτη τον Χριστό και να το ανακοινώσει στους μαθητές.
Γίνε Πέτρος ή Ιωάννης και σπεύσε στον τάφο, τρέχοντας μαζί ή προπορευόμενος (Ιω. 20, 4) και συναγωνιζόμενος στον καλό συναγωνισμό. Κι αν σε προλάβει στην ταχύτητα, νίκησέ τον με τη συστηματικότητά σου και μην αρκεστείς μόνο να πλησιάσεις το μνημείο, αλλά να εισέλθεις και μέσα.
Κι αν λείψεις, όπως ο Θωμάς, απ’ τη συγκέντρωση των μαθητών στους οποίους εμφανίζεται ο Ιησούς, όταν τον δεις, ας μην απιστήσεις. Κι αν απιστήσεις, πίστεψε σ’ εκείνους οι οποίοι στο λένε. Αν δε δεν τους πιστέψεις ούτε αυτούς, ας πειστείς απ’ τα σημάδια των καρφιών.
Αν κατεβαίνει στον Άδη, κατέβα μαζί Του. Γνώρισε και τα εκεί μυστήρια του Χριστού, ποιοι είναι το σωτηριώδες σχέδιο της διπλής καταβάσεως και ποιος ο λόγος της: Σώζει με την εμφάνισή Του εκεί τους πάντες, ή κι εκεί σώζει μόνον εκείνους οι οποίοι τον πιστεύουν;
Κι αν ανεβαίνει στους ουρανούς, ανέβα μαζί Του. Εντάξου στους αγγέλους οι οποίοι Τον προπέμπουν ή σ’ εκείνους οι οποίοι Τον υποδέχονται. Πρόσταξε να σηκωθούν οι πύλες και να γίνουν υψηλότερες (Ψαλμ. 23, 7), για να υποδεχτούν πιο μεγαλόπρεπα Εκείνον ο οποίος επιστρέφει απ’ το πάθος. Απάντησε σ’ εκείνους οι οποίοι απορούν για το σώμα και τα σύμβολα του Πάθους, με τα οποία ανέρχεται, ενώ δεν τα είχε μαζί Του όταν είχε κατέβει, και οι οποίοι για το λόγο αυτό ρωτάνε να μάθουν «ποιος είναι αυτός ο βασιλεύς της δόξης;», ότι είναι «Κύριος κραταιός και δυνατός» με όλα όσα ανέκαθεν έχει κάνει και με όσα κάνει και με τον τωρινό πόλεμο και την περίλαμπρη νίκη Του προς χάρη της ανθρωπότητας, και δώσε στη διπλή ερώτηση διπλή απάντηση.
Κι αν απορούν λέγοντας,σύμφωνα με την δραματική προφητεία του Ησαΐα, «ποιος είναι αυτός ο οποίος έχει έλθει από την Εδώμ (Ησ. 63, 1) και από τα γήινα πράγματα;», ή «γιατί είναι κόκκινα τα ενδύματα εκείνου ο οποίος δεν έχει ούτε αίμα ούτε σώμα, ωσάν να έχη έλθει από πατητήρι και να έχη πατήσει ολόκληρον πατητήρι γεμάτον από σταφύλια;», να τους εκθειάσεις την ωραιότητα της στολής του σώματος το οποίο έχει πάθει και το οποίο έχει καλλωπιστεί απ’ το Πάθος κι έχει αποκτήσει απ’ την Θεότητα τη λαμπρότητα εκείνη απ’ την οποία δεν υπάρχει τίποτα πιο επιθυμητό και πιο ωραίο.
Αγίου Γρηγορίου Θεολόγου