«Άλλοι μεν λένε ότι ο οίστρος αυτός (της γενετήσιας επιθυμίας) βλαστάνει απ’ τον εγκέφαλο, άλλοι δε απ’ την οσφύ. Eγώ όμως θα μπορούσα να πω ότι δεν βλαστάνει από πουθενά αλλού, παρά από την ακόλαστη διάθεση και την αδιάφορη διάνοια. Γιατί αν αυτή σωφρονεί, καμμία ζημία δεν είναι δυνατόν να προέλθει απ’ τις φυσικές παρορμήσεις».
«Aκούετε τον Παύλο που λέγει: “Nα επιδιώκετε την ειρήνη και τον αγιασμό, χωρίς τον οποίο κανένας δεν θα δει τον Kύριο”. H απειλή αυτή δεν είναι ικανή να σε φοβίζει; Bλέπεις άλλους να είναι τελείως σώφρονες και να ζουν με σεμνότητα, κι εσύ ούτε το χρόνο μέχρι τη νεότητά σου δεν υπομένεις με εγκράτεια; Bλέπεις άλλους να έχουν κατανικήσει πολλές φορές την ηδονή, κι εσύ ούτε μία φορά δεν την υποφέρεις; Αν θέλετε, θα σας πω εγώ την αιτία. Δεν είναι βέβαια η νεότητα αιτία, γιατί θα συνέβαινε όλοι οι νέοι να είναι ακόλαστοι, αλλ’ εμείς ωθούμε τους εαυτούς μας στη φωτιά. Γιατί όταν πηγαίνεις στο θέατρο και κάθεσαι για να τέρψεις τα μάτια σου με τα γυμνά μέλη των γυναικών, προσωρινά βέβαια ευχαριστήθηκες, αργότερα όμως δυνάμωσες από εκεί πολύ την έξαψή σου. Όταν βλέπεις να παρουσιάζονται γυναίκες με τη μορφή γυμνού σώματος, όταν βλέπεις και θεάματα και άσματα να μην περιέχουν τίποτε άλλο, παρά μόνο παράδοξους έρωτες (η τάδε, λέγει, ερωτεύτηκε τον τάδε, και δεν είχε ο έρωτάς της καλό τέλος, και απαγχονίστηκε), κι όταν δεις να αναφέρονται στις μητέρες οι ανόητοι έρωτες, όταν δέχεσαι αυτά και με την ακοή, και με γυναίκες και με τύπους, ήδη δε και με γέροντες (γιατί πολλοί αφού φόρεσαν προσωπεία, έτσι συμπεριφέρονται σαν γυναίκες), πώς θα μπορέσεις, πες μου, να φέρεσαι με σωφροσύνη στο μέλλον, όταν εκείνες οι διηγήσεις, εκείνα τα θεάματα, εκείνα τα ακροάματα κατέχουν την ψυχή σου και όταν στη συνέχεια τα διαδέχονται αυτά παρόμοια όνειρα; Γιατί είναι φυσικό να φαντάζεται η ψυχή πολλά τέτοια, τα οποία θέλει και επιθυμεί στη διάρκεια της ημέρας».
«Πόσο κακό πράγμα είναι η νεότητα, όταν δεν έχει ως χαλινό τον ευσεβή λογισμό!»
«Όχι δε μόνον ο διάβολος, αλλά κι αυτός ο οίστρος της επιθυμίας ενοχλεί πολύ περισσότερο τους αγάμους. Kι αυτό βέβαια είναι φανερό στον καθένα. Γιατί αυτά που μπορούμε να τα απολαύσουμε, δεν τα επιθυμούμε αμέσως, επειδή η δυνατότητα αυτή της απολαύσεως επιτρέπει στην ψυχή να είναι ήσυχη. Kι αυτό μας το επιβεβαιώνει και κάποια παροιμία, λαϊκή μεν, αλλά με πάρα πολλή αλήθεια. Γιατί, λέγει, αυτό που υπάρχει δυνατότητα να το βρούμε εύκολα, δεν μας δημιουργεί πάρα πολύ μεγάλη επιθυμία»
Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος.